söndag 24 februari 2013

Exjobb

Jag har skrivit lite tidigare om exjobb och tänkte nu förklara lite vad ett exjobb är för något.

Hur LTU beskriver ett exjobb kan ni läsa här.

För oss brandingenjörer gäller att som det i länken är beskrivet göra ett exjobb under 10 veckor om man läser heltidsstudier, detta motsvarar 15 högskolepoäng. 10 veckor motsvarar en läsperiod.

Enligt vår ordinarie studieplan ska vi läsa vårat exjobb under två läsperioder, i halvfart och parallellt läsa två kurser (en kurs under varje läsperiod). Jag (och majoriteten av min klass) har redan läst in dessa båda kurser och har således bara exjobbet kvar till höstterminen. Den ena kursen är Miljögeoteknik, förorenad mark, som jag läste extra i läsperiod 1 i årskurs 3. Det var påfrestande att läsa tre kurser samtidigt istället för två (vi läste alltså 150% studietakt) men det var värt det med facit i hand.

Den andra kursen är en valfri kurs, alltså en kurs som jag får välja helt själv vilken jag vill läsa. Precis som alla andra i klassen valde jag då att läsa kursen "Projektkurs brandteknik". Detta är en kurs som är obligatorisk att läsa om man vill genomföra den praktik som är valfri att göra. Jag valde att göra min praktik under sommaren efter första året (det är bara på sommaren man kan göra sin praktik).

I och med detta har jag nu bara ett exjobb att göra efter sommaren. Det finns lite olika sätt att utforma sitt exjobb på vilket man själv får vara med och påverka. Antingen gör man ett exjobb här på LTU, med en av våra lärare som handledare, det kan handla om att beräkna något eller lösa något problem eller göra någon undersökning etc. Eller så gör man ett exjobb åt ett företag. Många företag har massa bra projekt som man kan göra ett exjobb av, då kommer man att ha en handledare från företaget (en extern handledare) och en intern handledare här på LTU, återigen en av våra lärare. Vissa företag ger då någon form av lön, andra inte. På samma sätt vill vissa företag att man sitter på ett av deras kontor medan andra hellre ser att man utför exjobbet någon annanstans (i sådana fall oftast här på LTU).

Själva grundidén med att ha läst in två båda kurser som annars ska läsas parallellt med exjobbet är att man istället är helt fri att genomföra exjobbet på annan ort om man vill göra det åt ett företag. har man kurserna kvar måste man lägga energi på att plugga inför tenta samt vara här på LTU då man har obligatoriska moment. Då kan jag själv känna att det är skönt att kunna lägga 100% av sin uppmärksamhet på exjobbet istället, men man är såklart fri att göra precis som man vill.

Vad ska exjobbet handla om då?
Jo, det är upp till eleven själv att komma upp med en grundidé till sitt exjobb. Oftast har man tyckt att någon specifik kurs har varit ovanligt intressant och då kanske man vill fördjupa sig i det ämnet. ett exjobb kan alltså handla om bärverk, utrymningstider, beräkning på värmestrålning, brandgasfyllnad, brands påverkan på betong... osv.

När man är klar ska man ha skrivit en rapport samt ha en exjobbsredovisning här på LTU. Dessa exjobbsredovisningar finns schemalagda i förväg så att andra studenter kan sitta med som åhörare. Jag har suttit med på snart kanske 10 olika redovisningar vilket jag tycker är mycket intressant. Dels om man går år 1 eller 2 kan det vara roligt att få veta lite om vilka kunskaper andra studenter har när de är färdigutbildade. Jag själv som går i trean får också inspiration till vad man själv kan komma på för exjobbsidé.

Jag planerar att ha allt klart och formulerat innan sommaren börjar. Alltså att jag har en färdig idé, en extern och en intern handledare och att jag har gjort mina avgränsningar etc så att det bara är att sätta igång efter sommaren.

Passar på att slänga in en video från kursen Projektkurs brandteknik också. Ett av delmomenten (se länk ovan) är ju att genomföra en vecka i januari på räddningstjänstens övningsfält här utanför Luleå. Som ni ser på videon är det både kallt och mörkt även mitt på dagen...

Det som händer är att vid tiden 00:56 slänger läraren in en gasolflaska i elden (jag gissar att det är gasol i alla fall). Vid 1:26 har trycket blivit så stort i flaskan att den inåtbuktande bottnen trycks ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar