söndag 10 februari 2013

Så var denna veckan slut också.

I kursen Husbyggnadsteknik har vi i alla fall blivit helt klara med vår brandskyddsdokumentation. Nu återstår bara att styra ihop en muntlig presentation för det arbetet också. Nu är vi i alla fall väldigt insatta i det arbetet så det ska nog inte vara några som helst problem att få till en bra presentation där.

I juridiken har vi haft fler föreläsningar och hunnit med krediträtt och köprätt. Nu har jag hunnit fatta hur lagboken fungerar och vi har kunnat börja lösa problem på egen hand nu. Jag har inte kommit fram till än om den har någon riktig relevans för min utbildning, men jag älskar verkligen den kursen. Man kommer i kontakt med massa kniviga problem som man absolut kan stöta på i vardagen och jag tycker att det är roligt att sitta och lösa "juridiska tvister", även om vi kanske håller en relativt lätt nivå.

Å andra sidan kan det nog vara ganska nyttigt i arbetslivet också, framför allt om man jobbar som konsult eller egen företagare. Det är nog bra att veta vilka kriterier som finns för att man ingått ett avtal med någon och vad man har för rättigheter som köpare och som säljare. Juridik som gäller räddningstjänst är ingenting vi kommer att behandla i den här kursen. Det har vi dock läst lite om i lite andra kurser.

I morgon måndag ska vi få information kring examensarbeten. Det ska bli skoj att äntligen få reda ut exakt hur det hela ska gå till väga. Om allt går som planerat för mig vill jag påbörja mitt exjobb direkt efter sommaren. I morgon får jag veta hur det fungerar med handledare och hur man startar igång etc, det ska bli skoj.

Kvällen idag har jag spenderat på Philm, en förening här på skolan som jag är med i. Vi visar en film varje söndag i en av föreläsningssalarna här på skolan. Det finns väldigt mycket föreningar som man kan engagera sig i om man vill. Det är ganska skönt att kunna koppla av från studierna ibland också. Idag visade vi inglourious basterds. Vi har en gammal projektor som vi brukar visa film med, men det har blivit svårare att få tag på sådan film nu när alla biografer digitaliserar sig. Så vi fick slänga in en "klassiker" den här veckan istället. Det kostar 40 kr att gå in som student eller om man vill köpa 4 visningar för 100 kr (5 visningar för 100 om man är kårmedlem). En väldigt uppskattad aktivitet på skolan och vi brukar ha rätt mycket besökare. Man lär i alla fall känna mycket människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar