onsdag 19 juni 2013

Att bo som student i Luleå

Jag tänkte lite generellt presentera vad det innebär att bo som student i Luleå och hur området kring området med studentbostäder ser ut. Jag har gjort lite fina markeringar i bilden nedan. Lägg nu märke till att detta inlägg verkligen är hemmasnickrat och poängen är att ge en ungefärlig översiklig bild av området, det kan ha smugit sig in mindre faktafel då jag inte har stenkoll på alla bostadsområden etc.


Vad är det då jag har markerat för något på kartan? Området vi ser heter i alla fall Porsön och ligger precis i utkanten av Luleå, ca 10 minuters bussresa från universitet till centrum. Nedan förklaras de olika markeringarna på kartan.

1. Det gröna området innefattar bostäderna som finns på vänortsvägen som ägs av Lindbäcks och förmedlas av studentbostadsservice. Det är här jag har bott under mina tre år vid universitetet. Dessa bostäder är så vitt jag vet lägenheter med eget kök och badrum. Jag bor i en etta, men det finns också "enochenhalvor" samt tvåor. Min lägenhet är på 28 kvadrat.

2. Även detta område är bostäder, som ägs av Lulebo (Lulebo äger bostäderna i alla röda fält på kartan). Fältet markerat med nr 2 kallas för Porsögårdarna. Detta är korridorsboende där man har en kokvrå i lägenheten och har ett gemensamt kök med övriga boende i korridoren.

3. Även dessa hus ligger på vänortsvägen men tillhör Lulebo och inte Lindbäcks. Här är det också korridorsboende  med egen kokvrå och delat kök.

4. Denna blåa zon är själva universitetet som består av 6 byggnader som ligger längs med båda sidor av en allé (som heter regnbågsallén).

5. De gula zonerna är "övrigt". I zon nr 5 finns det ett ICA supermarket och två pizzerior.

6. Här finns det en vårdcentral (Porsö vårdcentral) och tandläkare.

7. Här är ett stort bostadsområde som tillhör Luleåbo. Här finns adresserna Professorsvägen, Assistentvägen, Docentvägen, Forskarvägen. Alla lägenheter här är inte studentlägenheter utan det finns vanliga hyreslägenheter också. Finns från ettor upp till fyror tror jag.

8 (gul). Det råkade bli två åttor på kartan, färgen skiljer dem dock åt. Den gula åttan (pilen till höger) representerar helt enkelt vägen till närmsta apotek. Det kan va bra att ha koll på, det är lätt att bli sjuk när man flyttar upp och träffar massor med nya människor under nolleperioden, alltid många som blir förkylda. Uppskattningsvis ligger apoteket ca 2 km från universitetet. Givetvis finns det fler apotek inne i stan.

8 (röd). Kårhuset, kårhusgränd, studentbostäder som tillhör Lulebo. Vissa lägenheter är renoverade och har lite bättre kök än andra lägenheter här som har mer av en kokvrå.

9. Kårhusvägen, studentbostäder tillhörandes Lulebo.

Vad gäller alla bostadsområden så har jag inte stenkoll på utbudet i alla områden, det kan också ha smugit sig in något faktafel i min genomgång. Jag har själv bara bott på vänortsvägen men har någorlunda koll på övriga områden också genom klasskamrater, varit på fest mm.

Det finns ganska mycket bilder från området på Porsön på google maps och google earth. Så vill ni veta mer om hur det ser ut kan det vara en idé att kika på bilder där. Googles bilar har också kört på vissa delar av porsön så det finns med lite i google street view också.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag hittade denna blogg via flashback men har inget konto där.
    Jag har idag fått ett erbjudande på en etta på klintvägen. Känner du någon som bor där?
    På karta ser det ut att vara mycket längre bort än andra studentbostäder så cykel blir nog ett måste om jag tackar ja.
    Tacksam för svar mvh Linus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De husen fanns inte när jag började på universitetet, så det är ingen från min klass som går där. Jag tror att det är några brandingenjörer året under mig som bor där, men jag är lite osäker. Jag vet helt enkelt inte så mycket om de bostäderna.

      Du kommer att bo lite mer än 2 km från universitetet men det är ju lugnt med cykel.

      Om jag var du skulle jag tacka ja till den lägenheten för att inte riskera att bli utan lägenhet. Om du av någon anledning inte trivs där kommer det att finnas möjlighet att flytta om ett år precis före sommaren då studenter som är klara flyttar från Luleå, då uppstår alltid ett litet överflöd på lediga lägenheter.

      Jag har hört ett rykte om att det ska vara lite kallt i lägenheterna där vintertid, men det problemet finns på hela vänortsvägen. Jag har löst det hela med en värmefläkt från Clas-Ohlson, funkar fint i och med att vi har gratis el.

      Radera
  2. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera