fredag 13 september 2013

CSN + Lön

Så var det dags att få CSN igen. Denna termin ska jag enbart studera halvtid då jag bara har examensarbetet kvar att göra, mer om detta i ett tidigare inlägg.

I går trillade min första halvtidsstudie-utbetalning från CSN in på kontot, 4370 kr blev det denna gång där 1404 är bidrag och 3116 är lån. Mitt totala studielån är nu uppe i 188676 kr. En summa som jag inte alls är orolig över att ha i skuld, se mitt tidigare inlägg om vad jag anser om att ta studielån.

Ett nytt inslag i vardagen blir nu att jag kommer att få lön då jag kommer att jobba som brandingenjör. Jag har inte fått en fast anställning och har därför inte fått en fast månadslön utan kommer att få en timlön. Lönen ligger på 162 kr/h.

Om man vill jämföra detta med att få full summa från CSN blir "lönen" från CSN 56,4 kr/h (inkl. lån) eller 17,7 kr/h (exkl. lån) om man räknar på att man studerar 40 timmar per vecka eller i genomsnitt 160 timmar per månad. Detta beräknat på summan 9024 kr varav 2828 är bidrag.

Jag har ju inte börjat jobba än men kommer att ha min första dag på jobbet nästa vecka, den 16:e september. Min första lön blir alltså utbetald i slutet av oktober. Det är ännu inte klart hur mycket jag kommer att jobba varje månad nu heller, målet och tanken är att jag ska jobba halvtid, alltså ca 20 timmar per vecka. Nu till en början kommer antalet timmar antagligen bli något färre då det tar lite tid innan jag kommer in i min tjänst. Jag vet alltså inte hur framtiden ser ut riktigt men det är roligt att spekulera lite kring det i alla fall.

Timlönen på 162 kr/h gäller alltså så länge jag är deltidsanställd. Tanken både från min arbetsgivare och mig själv är att deltidsanställningen ska övergå till en fast anställning efter nyår då jag är klar med mitt examensarbete. Detta förutsätter dock att företaget har nog med uppdrag och arbete för att det ska vara befogat att anställa mig. En eventuell lön för en fast anställning hamnar på strax över 30000 per månad. Jag vet inte den exakta siffran men jag vill i alla fall ge en fingervisning om ungefär hur lönen ligger som nyanställd brandingenjör. Jag har i ett tidigare inlägg presenterat lönestatistik för brandingenjörer, nu är det roligt att följa upp det och jämföra med sin egen situation.

Inget är alltså på något sätt spikat angående en framtida fast anställning, det kommande året kommer att bli mycket spännande för min del.

1 kommentar:

  1. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera