måndag 4 februari 2013

Att leva på SCN

Ett ämne som alltid är omtalat är ju huruvida man kan leva på CSN eller om man är i behov av mer pengar. Jag själv har levt på CSN nu i två och ett halvt år och tänkte lämna min egen åsikt kring det hela.

Totalt trillar det in 8920 kronor på kontot varje månad, varav 2796 är bidrag och resterande 6124 är lån.

Nedan presenterar jag en månadsbudget som typ skulle kunna representera en snittmånad.

Inkomster
CSN +8920
Bostadsbidrag +400

Utgifter
Hyra -3613
Försäkring -97
Telefon -400
Mat -2000
Alkohol -600
Övrigt -1500
Spotify -99
Gymkort -300

Resultat: 711 kr

För er som läst studentbudgetar i någon tidning etc så vet ni att alkohol aldrig finns med utan alltid smyger sig in under posten "övrigt" men här är den med i alla fall. I mitt övrigt (1500 kr) finns kläder, prylar etc.

Hyran går absolut att sänka om man inte vill lägga de pengarna på boendet. Ser man till att skaffa bra kötid kan man absolut dela en 3:a med någon och få en snittkostnad för boendet på ca 2500 per månad. Letar man lite hittar man säkert ett billigare försäkringsbolag också. Jag är dock nöjd med min lägenhet även om den är dyr, jag tänker alltså inte flytta (jag har med råge kötiden som krävs för billigare lägenhet). Även mitt försäkringsbolag är jag nöjd med och jag kommer inte jaga runt för att sänka den kostnaden.

I snitt äter jag för 67 kr per dag, helt överkomligt enligt mig. Jag lagar alltid storkok för att kunna göra massa matlådor, äter alltså aldrig på restaurang eller liknande. Lagar kanske inte den billigaste maten heller, jag tycker att det är värt att lägga pengar på att kunna göra lite godare mat.

Spotify skulle jag inte överleva utan. Gymkortet är väl spenderade pengar, det är viktigt att regelbundet träna för att orka med skolan, man mår inte bra av att bara sitta still och plugga. Det finns ju alltid alternativ som är gratis för den som inte vill spendera pengarna på ett gym. Man kan vara ute och springa/ promenera/ åka skidor eller vad man nu vill. Jag tycker dock att det är bekvämt att kunna träna på gymmet på morgonen före en föreläsning och kommer nog inte att försöka minska ner den kostnaden heller.

Jag tycker absolut inte att det är några problem att leva på CSN och vill man kan man pressa kostnaderna mycket mer än vad jag gör utan problem. Å andra sidan kan man spendera bra mycket mer än vad jag gör också.

Min studieskuld är just nu 153032 kr. (efter totalt 2,5 år lästa)

Jag är inte speciellt bekymrad över min studieskuld då det är väl investerade pengar på en utbildning som kan ge mig ett jobb jag verkligen vill ha.

Vill man kan man så klart skaffa ett extrajobb vid sidan av studierna också, vilket jag känner flera som gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar