lördag 11 januari 2014

Hur viktiga är betygen? (Samt redogörelse av mina egna betyg + ett tips)

Jag tänkte i detta inlägg berätta min syn på hur viktiga betygen är samt presentera mina egna betyg från utbildningen. Avslutningsvis kommer jag också med ett tips som kan vara bra att tänka på inför sina studier.

Inledning
Totalt under brandingenjörsutbildningen läser man som student 26 kurser plus ett examensarbete. I varje av dessa 26 kurser erhåller man ett betyg. Vanligast för en kurs är att man kan få betygen 3, 4, 5 eller underkänt men det förekommer också kurser där man kan få G eller VG i betyg. Det finns också kurser med lägre högstanivå, alltså där det högsta betyget är 3 eller 4. Om man blir underkänd blir det aktuellt med en omtenta eller liknande. Även om man får underkänt på en kurs kvarstår möjligheten att få högsta betyg (finns säkert något litet undantag, men man kan alltid registrera om sig och läsa kursen igen och då kan man få högsta betyg).

Hur viktiga är betygen?
Den stora frågan är nu huruvida det gör någon skillnad när man ska ut på arbetsmarknaden och antingen har högsta betyg i alla kurser eller har en 3:a i alla kurser? Jag försöker alltså inte att uppmana någon att inte prestera på topp, utan tänkte bara diskutera frågan mer i allmänhet.

Min erfarenhet och uppfattning är i alla fall att betygen inte spelar någon större roll, så länge man har tagit sin examen. Jag har inte hört talas om att någon arbetsgivare tittat på betygen från kurserna man läser. Jag vet inte om det har med att göra att det finns en brist på brandingenjörer som gör att arbetsgivaren inte tittar på betygen eller om det är så här rent generellt för ingenjörer. Däremot vet jag att vissa arbetsgivare kontrollerar att man tagit sin examen, och ställer alltså krav att man i alla fall är godkänd på alla kurserna som ingår i utbildningen.

Betyg och RUB
Jag kan passa på och tillägga att det finns ett begränsat antal platser till att läsa RUB, alltså att läsa vidare för att jobba inom räddningstjänsten, så som systemet ser ut idag. Jag tror att denna vidareutbildning är begränsad till 30 platser, vilket innebär att om det är för många sökande kanske vissa av de sökande inte blir antagna. Om det bara är några för många har man från utbildningens sida hintat om att det kan bli aktuellt med ett överintag. Om det istället blir många för många sökande är det oklart hur situationen kommer att hanteras. I första hand tror jag att man sätter en gräns på att de sökande som har minst 180 högskolepoäng godkända får förtur. Därefter får de med brandingenjörsexamen förtur. Om det är för många med examen som söker till RUB skulle jag gissa på att man antingen lottar vilka som får börja alternativt så tittar man på betygen och låter de med högst betyg få börja. Lägg nu märke till att jag inte har stenkoll på denna vidareutbildning då den inte varit aktuell för mig (visserligen har jag varit intresserad i perioder, men jag har inte satt mig in i det) och att jag delvis spekulerar och gissar. Detta innebär att det jag skrivit om hur studenterna väljs om det är för många sökande kan vara helt fel.

Poängen kvarstår dock, det kan vara relevant att inför vidare studier med RUB kan vara bra att ha lagt lite energi på sina betyg. Situationen med för många sökande har ännu inte inträffat och vad som då inträffar återstår alltså att se.

Att ta examen
Jag vill avslutningsvis på detta tema uppmana alla att verkligen slutföra utbildningen och ta sin examen. Det är möjligt att ta sig ut i arbetslivet och få en fast anställning utan att ha avslutat sina studier som brandingenjör, alltså att bli brandingenjör trots att man inte har en examen. Det finns flertalet företag idag som bara anställer brandingenjörer (eller civilingenjörer också såklart) med en examen, detta är också något de marknadsför till sina kunder. Detta innebär att man minskar sina chanser att få jobb om man inte tar en examen och risken är att just din arbetsgivare i framtiden också kommer att ställa krav på att du ska ha en examen. Det är bättre att slutföra studierna ordentligt när man väl studerar än att behöva ta upp studierna en bit in i arbetslivet.

Det kan ju bli en grej i framtiden att fler företag vill marknadsföra sig med att just deras konsulter är examinerade brandingenjörer. Så jag upprepar mitt råd att verkligen bli godkänd på alla kurser och faktiskt ta examen.

Bland annat anställer företaget där jag nu har anställning endast brandingenjörer med examen.

Mina betyg
Nu vidare till mina egna betyg. Jag är nu klar med alla kurserna som ingår i brandingenjörsutbildningen och ska nu presentera alla mina betyg. Jag tänkte börja med att presentera ett stapeldiagram över betygen (vem har väl inte gjort en sammanfattning i Excel?). Varje stapel representerar erhållet betyg i respektive kurs. För de kurser som har en lägre högstanivå än 5 anges det högsta betyget med en siffra över just den stapeln. Ett erhållet VG har översatts till en 4a och ett erhållet G har översatts till en 3a.

Alla mina samlade betyg från studierna till brandingenjör (klicka för större bild)
Utifrån detta stapeldiagram kan man givetvis ta fram lite statistik också. När jag nedan räknar ut snittprocenten för respektive årskurs kan vi notera att kursen "projektkurs i brandteknik" lästes under en sommar och därmed inte räknas in för någon specifik årskurs men däremot räknas in i det totala snittet.

För att beräkna ett snitt har jag dividerat erhållet betyg med maxbetyget och sedan summerat allt för att slutligen dividera med antalet kurser som ingår i respektive snitt. I de snitt som examensarbetet ingått har jag räknat det betyget två gånger då den kursen är dubbelt så stor som övriga kurser.

Snittbetyg för år 1: 65%
Snittbetyg för år 2: 80%
Snittbetyg för år 3: 93%
Snittbetyg för år 4: 100%
Snittbetyg för utbildningen som helhet: 82%

Slutsatser av mina betyg
För det första kan vi från mina snitt ovan notera att jag under fjärde året endast läste en kurs vilken var mitt examensarbete. I denna kurs var maxbetyget G vilket innebär att jag automatiskt får 100% givet att jag klarar den kursen, vilket jag också gjorde. En annan sak vi kan konstatera är att snittet på mina betyg successivt har ökat under tiden jag studerade. Detta kan bero på framför allt tre saker (som jag själv kan komma på, bortsett från slumpen....). För det första: Jag blev bättre på att studera under min tid på LTU och med bättre studieteknik ökade mina betyg. För det andra: Ju närmare arbetslivet jag kom ju mer motiverad att studera blev jag. För det tredje: Ju längre jag kom i mina studier ju roligare och mer intressanta blev kurserna vilket ökade min motivation att studera.

Av ovan tre nämnda tror jag att det var en kombination av dessa som gjorde att jag kunde höja min prestation allt eftersom studierna fortskred. Jag tror dock att den mest avgörande faktorn var att jag faktiskt blev bättre på att studera. Universitetsstudierna håller en mycket högre nivå än gymnasiestudierna och det krävs mycket mer disciplin på universitetet för att klara kursen och för att få ett högre betyg. I början av mina studier hade jag inte mycket intresse av att läsa saker i förväg etc. Under tredje året satte jag igång med uppgifterna så snart jag fick tillgång till dem och inledde "tentaplugget" redan en månad innan tentan vilket ledde till ökad förståelse inför repetitionslektionerna och gjorde att jag slapp stressa precis före tentan.

Tips inför jobbsökande
Ett litet avslutande tips, om än något off topic. Följande länk leder till en podcast som handlar om sparande och ekonomi som leds av Günther Mårder och Jan Dinkelspiel (Den angivna länken leder till spotify, för fler anternativ, följ denna länk till poddens hemsida och välj avsnitt 12). Jan Dinkelspiel har varit Finlandschef och Sverigechef för Nordnet och har därmed hanterat många jobbsökande. I det aktuella avsnittet jag länkar till diskuterar de båda jobbsökande som ekonom i Sverige, detta är alltså inte 100% relevant för brandingenjörer men det finns mycket nyttigt att lära från deras diskussion. Diskussionen börjar ungefär vid 20:00 i avsnittet, och blir relevant vid ca 22:30. Bland annat diskuteras vad Jan söker efter i CV och personligt brev hos en jobbsökande och ger lite tips om vilka erfarenheter man kan skaffa sig under sin utbildning. Även om det idag finns en brist på brandingenjörer kommer marknaden antagligen mättas framöver och jobbet just du vill ha kanske har många sökande, så varför inte ta till sig av lite tips inför dina studier. En intressant sak diskuteras också vid 29:50 där skillnaden mellan jobbsökande kvinnor och män diskuteras. Vid 31:20 diskuteras också just ämnet betyg. Totalt pågår diskussionen om jobbsökande från 20:00 till 37:00 med reservation för att vissa delar endast är relevanta för de som pluggar till ekonomer... :-)

Detta blev ett relativt långt inlägg med mycket text men jag anser att jag dragit lite viktiga slutsatser kring mina studier och studieresultat samt att jag delat med mig av lite tips kring vad man ska tänka på under studierna inför arbetslivet och jobbsökandet.

1 kommentar:

  1. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera