söndag 24 februari 2013

Tentor...

Totalt återstår nu 13 föreläsningar i kursen husbyggnadsteknik (plus eventuellt någon till då vi har haft inställda föreläsningar pga sjukdom) och en lektion i juridikkursen innan det är dags för tentor.

Det är tre veckor kvar på läsperioden nu, tiden har gått riktigt fort även denna läsperiod. Det är nu fem veckor sedan jag skrev mina båda tentor från förra läsperioden och kan glatt meddela att jag klarade båda två. Man är alltid lite osäker på huruvida man har klarat sina kurser eller inte, men nu kan jag lägga dessa bakom mig och istället fokusera på de tentor som komma skall...

Vissa tentor rättas mycket snabbt medan andra tar väldigt lång tid att rätta. Visserligen förstår jag att det tar lång tid för de kurser där det kanske är över 100 elever som skriver samma tenta, det blir ju en del att rätta och tentorna är ju oftast ganska omfattande.

När tentorna väl är rättade dyker resultatet upp på "studentportalen" på LTUs hemsida. Där har man som student ett login och man kommer där åt alla tentaresultat man har. Oftast räcker det inte med att klara själva tentan utan man måste också bli godkänd på eventuella laborationer och inlämningar. Nytt för i år är att alla tentor också scannas in och hamnar på studentportalen. Man kan alltså via dator, läsplatta, smartphone eller vad man nu har komma åt den rättade tentan, en mycket bra service. Man kan så klart också beställa uthämtning av tentor, då kan man gå till skolans "reception" och hämta ut sin rättade tenta, något jag tycker om att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar