söndag 29 september 2013

Vad är REI (i brandsammanhang alltså)?

Ibland dyker frågan upp vad REI står för, eller vad EI betyder. Jag har fått frågan av kompisar som läser annat än brandingenjör. Tänkte alltså skriva en liten notis kring detta. Givetvis måste man kunna detta som brandingenjör.

Dessa bokstäver är ett sätt att klassindela byggnadsdelar (dörrar, väggar, fönster osv).

R står för för Bärförmåga
E står för Integritet (täthet)
I står för Isolering

Om bokstäverna följs av en siffra (vilket i de flesta sammanhang är fallet) talar siffran om under hur många minuter byggnadsdelen ska ha kvar sina egenskaper under brandförhållanden.

Om en vägg ska hålla REI 60 innebär detta att väggen ska behålla sin bärförmåga, vara tät samt bevara sina isolerande egenskaper under en brand i 60 minuter. Om ett fönster har klass EI 15 innebär detta att fönstret ska hålla tätt och isolera under 15 minuter brand.

Ett tillämpningsområde är exempelvis att uppföra lägenheter i EI60. Detta innebär att om det börjar brinna i en lägenhet ska inte väggen släppa igenom brand eller rök till närliggande lägenheter samtidigt som den isolerar under denna tid så att det inte blir för varmt på andra sidan väggen.

Genom att nyttja brandklassade material kan en vägg utgöra en brandcellsgräns i en brandcell. Ett rum i en byggnad kan t.ex. utgöra en brandcell. Tanken med detta är att om det börjar brinna i en brandcell ska övriga brandceller i byggnaden förbli opåverkade under den tid som väggarna är klassade. Detta gör att man kan få en säker och trygg utrymning då branden hindras från att spridas okontrollerat. Därför är det viktigt att dörrar i brandceller hålls stängda hela tiden så att man inte ställer upp en dörr med kil, då tappar hela brandcellen sin funktion.

Det finns lite fler bokstäver som kan stå efter tidsangivelsen men det jag beskrivit ovan är vanligast förekommande. Det tillkommer sedan massor av regler kring i vilken situation specifika krav ställs, men syftet här var bara att beskriva lite kort vad REI står för och betyder i brandsammanhang.

Vill man läsa mer om reglerna kring detta så är det boverkets byggregler (BBR) som gäller. Dem hittar ni här. Som ni ser är det BBR 20 som gäller nu. BBR 19 trädde i kraft så sent som 1 januari 2012 och ersattes av BBR 20 den 1 juli 2013. BBR 20 bjuder dock inte på några större förändringar utan är mest lite detaljer som justerats.

Vill man läsa reglerna som gäller för brand är det kapitel 5 som gäller. Detaljerna jag hämtade kring REI finns i avsnitt 5:231 (sid 17-18).

10 kommentarer:

  1. Hur ska man veta vilka byggnadsmaterial och fönster man ska använda och välja för att uppnå tex brandklass EI 30 i ett attefallshus som ska stå 2-3 meter från huvudbyggnaden som inte har brandklassade fönster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. Här på bloggen besvarar jag endast frågor som är relaterade till utbildningen till brandingenjör. För projektspecifika brandfrågor av denna typ hänvisar jag antingen till återförsäljare av byggnadsmaterial alternativt får du ta direkt kontakt med en brandkonsult som kan hjälpa dig att tolka BBR.

      att besvara frågor av denna typ är något som ingår i mina arbetsuppgifter som brandingenjör men jag utför ingen projektering utöver vad jag gör åt min arbetsgivare.

      Radera
  2. Stora eller oväntade utgifter kan smyga sig på vem som helst. Att få ett personligt lån för oväntade ekonomiska svårigheter kan vara svårt, även utan att dålig kredit tynger dig. Vart kan du vända dig när du behöver ett lån i hela Europa? Svaret är CREDITMUTEL via creditmutelhome@gmail.com!

    När oväntade utgifter dyker upp på din tröskel, låt CREDITMUEL hjälpa dig att hitta skydd. Ett lån från denna fantastiska organisation kan vara lösningen du behöver för att hålla dig från att bli överväldigad när utgifterna i vardagen börjar hopa sig. En perfekt lösning har erbjudits dig idag, ansök om ett lån idag från 3 000 till 5 000 000 euro med en årlig ränta på 5 %. Ta chansen på en gång och kontakta vår snabbsvarspost via creditmutelhome@gmail.com. Vi har alltid öppet.

    Livet kan vara svårt och det är därför vi är här för att minska trycket. Att ta ett lån genom CRREDITMUTEL är supersnabbt och enkelt. Oavsett om det är ett privatlån, billån eller företagslån är vårt mål att vara det bästa onlinelånet i Europa. Upplev ett nytt och bättre sätt att ta ett lån när du kontaktar oss via creditmutelhome@gmail.com.

    SvaraRadera
  3. if you are in financial difficulties or you find it difficult to clear all your bills or you are in big debt because of scammers, now is the time to put an end to all this happenings in your life, we want to introduce you to a real and legit bitcoin investment platform where you can earn 5 times your invested funds weekly and profit are 100% guaranteed for example you invest $500 we are capable to earn $2500 for you in 7 days

    Interested Viewers should contact us
    via whats-app: +27633586789 or email: wilsontradeszone@gmail.com
    to get started

    SvaraRadera
  4. Do you need a quick long or short term Loan with a relatively low interest rate as low as 3%? We offer business Loan, personal Loan, home Loan, auto Loan, student Loan, debt consolidation Loan etc.. no matter your credit score.
    Personal Loans (Secure and Unsecured)
    Business Loans (Secure and Unsecured)
    Consolidation Loan and many more.

    Contact US for more information about Loan offer and we will solve your
    financial problem. contact us via email: muthooth.finance@gmail.com
    Phone number: +917428831341 (Call/What's app)

    SvaraRadera
  5. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Uppmärksamhet!
    Du kan förändra ditt och din familjs liv med bara en enda tanke.
    Jag sålde min njure för $600 000,00 USD för att betala mina skulder och starta ett nytt företag så att min familj och jag kan leva ett bättre liv. Om du är redo att sälja din njure eller lever, kontakta detta WhatsApp-nummer: +12136028454

    SvaraRadera
  7. Uppmärksamhet!
    Du kan förändra ditt och din familjs liv med bara en enda tanke..
    Jag sålde min njure för $600 000,00 USD för att betala mina skulder och starta ett nytt företag så att min familj och jag kan leva ett bättre liv. Om du är redo att sälja din njure eller lever, kontakta detta WhatsApp-nummer: +12136028454

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. HEJ, Vet du att det finns ett sätt att tjäna pengar utan stresskontakt (THOMAS FREDDIE) för ett tomt [ATM-KORT] idag och vara bland de lyckliga som drar nytta av dessa kort. Detta PROGRAMMERADE tomma ATM-kort kan hacka sig in i vilken ATM-maskin som helst i världen. Jag fick mitt masterkort från en bra hackare på internet, med detta ATM-kort kan jag samla in $50 000.00 dollar varje dag via kontakter: thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Jag var väldigt fattig men det här kortet har gjort mig rik och lycklig, om du vill få denna möjlighet att bli rik och etablera ditt företag så ansök om detta Master-kort, jag är så glad över detta eftersom jag fick mitt förra veckan och jag har använde det för att få $277 000,00 dollar från THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackare delar ut kortet bara för att hjälpa de fattiga och behövande och de ERBJUDER ÄVEN FINANSIELLT HJÄLP. få din från THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS idag. Vänligen kontakta dem via e-post thomasunlimitedhackers@gmail.com

    SvaraRadera