måndag 31 december 2012

Förkunskaper?

Hur är det nu att för första gången i sitt liv börja plugga på ett tekniskt universitet? Vilka krav ställs, vilka förkunskaper bör man ha etc?

Jag tog studenten i Skara sommaren 2009. Efter studenten jobbade jag ett år innan jag blev antagen på brandingenjörslinjen på LTU hösten 2010. Att jobba ett år och få en paus från studierna var nog ganska viktigt för mig, det gav ny kraft att börja studera igen. Nackdelen med att jobba ett år är att man snabbt glömmer bort det man lärt sig inom matte, fysik, kemi etc.

Två veckor innan man börjar sitt första år på LTU är det en nolleperiod. Nolleperioden anordnas av universitetet och kårerna. Detta är två veckor där man lär känna sin nya klass och universitetet. Jag upplevde nolleperioden som väldigt rolig och mycket nyttig, det var inte alls som de dåliga exempel man läser i tidningen om där studenter tvingas att göra massa saker. Det är några äldre studenter (ofta från samma program, i detta fall alltså brandingenjörer) som under dessa två veckor tar hand om de nya studenterna. Av dessa äldre studenter kan man få massa matnyttig information kring programmet och universitetet. Jag själv var efter mitt första år med och tog hand om de nya ettorna.

Jag kan verkligen rekommendera nolleperioden på LTU.

Under nolleperioden läser man också en mattekurs, som är frivillig men som ger högskolepoäng, nämligen matteproppen. Här kommer man på ett bra sätt in i mattestudierna och slipper starta från noll när den första riktiga kursen börjar. Boken som rekommenderas i länken är bra att ha köpt i förväg. Det var också den enda boken jag köpte i förväg inför studierna, övrig litteratur köpte jag lite billigare av äldre studenter.

I övrigt är ju intagningskraven att man ska ha läst till och med matte E, vilket gör att man har kunskaperna i skallen (bara det att det kan ta ett tag att komma ihåg allt, i alla fall för mig....).

Under första året läser man fyra mattekurser, Differentialkalkyl, linjär algebra och integralkalkyl, linjär algebra och defferentialkalkyl samt mattematisk statistik, i den ordningen.

Parallellt med varje mattekurs läser man en annan kurs. I första läsperioden läser man Risk och säkerhet - Grundkurs. Det är en kurs där man på ett bra sätt blir introducerad för vad det innebär att vara brandingenjör, undervisande lärare är Daniel Olsson som jobbar som brandingenjör på Luleå Räddningstjänst.

I de tre följande läsperioderna läser man Fysik 1, Grundkurs i projekt- och industriell ekonomi samt  Kemiska principer. Ekonomikursen är lite nyttig att ha inför arbetslivet men kommer inte in något mer i utbildningen. Fysiken och kemin är två grundkurser som ger en bra grund inför senare kurser i utbildningen så som konstruktionstenik, risk och brandkemi mm.

För att summera det hela får man genom nolleperioden och första läsåret en bra repetition och en fördjupning i de kunskaper man förväntas ha genom utbildningen. Som ni också förstår av vad jag skrivit och genom att följa länken till utbildningsplanen blir man inte mycket till brandingenjör efter första året av studier. Det är under de efterföljande 2,5 året som man börjar läsa de mer inriktade och mer matnyttiga kurserna.

Bli nu inte rädd för all matte. Visst är det mycket matte men det går absolut att klara sig igenom detta. Det anordnas "räknestugor" om man vill få hjälp att räkna på eftermiddagar och man kan absolut gå till undervisande lärare före eller efter en lektion om man vill ha något bättre förklarat.

Upplever man studierna som svåra är mitt bästa tips att läsa in kapitlet inför varje föreläsning, man får då en mycket bättre förståelse på varje lektion och har alla möjligheter att kunna ställa relevanta frågor för att verkligen förstå allt inför tentorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar