måndag 10 december 2012

Jullovet närmar sig.

Har blivit väldigt mycket plugg det senaste, detta då jag väldigt gärna vill bli klar med det jag kan blir klar med innan jul. Jag vet inte hur det fungerar på andra universitet men här på LTU sträcker sig höstterminen och nuvarande läsperiod in i Januari. Jag har alltså lektioner som vanligt igen från och med den 7:e Januari och mina två tentor går av stapeln den 16:e respektive 18:e Januari. Vårterminen börjar sedan den 21:e januari. Jag vill inte gärna ha saker kvar att göra över jul och jag vill nyttja så mycket tid som möjligt efter jul med att förbereda mig inför tentorna.

För er som inte vet hur det är upplagt här på LTU (och de flesta universitet/högskolor tror jag) är läsåret som vanligt uppdelat i två terminer. Varje termin är sedan uppdelad i två läsperioder. Under en läsperiod (en halv termin alltså) läser vi två kurser. Vid läsperiodens slut tentas kurserna av och sedan börjar två nya kurser osv. Jag befinner mig således i läsperiod två just nu.

Spenderade hela helgen med att trixa i FDS för att försöka bli klar med den datorlaborationen med tillhörande laborationsrapport. Lite knepigt att få alla "inputs" i programmet att fungera som de ska när man inte riktigt är van vid att programmera.

Idag hade vi genomgång av ytterligare ett datorprogram där vi kan simulera bränder. CFAST (Fire Growth and Smoke Transport Modeling) heter det och vår lärare Björn Karlsson från Island kom hit till LTU och höll genomgången med oss. Jag upplever detta program som mycket mer lättanvänt. Det tar också mindre tid att utföra simuleringarna, det går på kanske 10 sekunder jämfört med FDS som med våra lite mindre simuleringar tar uppemot 10 timmar (simulerar då en lägenhetsbrand t.ex.).

Det är också Björn Karlsson vi har som föreläsare i kursen Branddynamik II, som vi nu läser parallellt med fysikalisk kemi. Att han bor på Island innebär att vi har distansföreläsningar med honom. Något som fungerar riktigt bra, jag hade förväntat mig lite teknikstrul men det har vi inte haft något. Antingen kan vi sitta i föreläsningssal i skolan med Björn på storbild, med möjlighet att ställa frågor via mikrofoner, eller om man vill sitta hemma och följa föreläsningen via sin egen dator. Björn har bland annat utbildat sig i Sverige och talar mycket bra svenska, vilket underlättar då terminologin ibland blir lite knepig...

Avslutade dagen med en laboration i kursen fysikalisk kemi, kommer att spendera morgondagen med min labbgrupp och skriva en labbrapport och försöka få den inlämnad i morgon. Om vi blir godkända på den labbrapporten kan vi få bonuspoäng till tentan, vilket skulle vara trevligt!

Som sagt, saker och ting har en förmåga att samla sig så här på slutet av en kurs, och det är inga saker som man kan göra tidigare heller... Blir lite trött på sådana upplägg ibland men det är ju i slutet man har fått all teori och kunskap nog att lösa laborationer och andra "större" uppgifter.

Kom på att det kan vara bra att skriva lite om bostad här i Luleå också. Om du som blivande student funderar på att börja plugga brandingenjör här på LTU (eller något annat program också för den delen) så se till att ställa dig i bostadskö nu med en gång. Det kostar inget och det är mycket värt att ha så lång kötid som möjligt. De två köer som jag vet om och rekommenderar att ni ställer er i är hos följande: Lulebo samt Lindbäcks. Båda dessa fastighetsbolag har bostäder mycket nära universitetet och jag själv bor hos Lindbäcks, ca 15 minuters promenad från skolan. Som ni ser om ni följer länken till Lindbäcks är det studentbostadsservice som förmedlar bostäderna där och det är också där man registrerar sig. Det är teknologkåren här på LTU som driver den sidan.

Att det blir lite glest mellan inläggen ibland resulterar i att nästkommande inlägg blir lite lägre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar