lördag 15 december 2012

Nu har det verkligen blivit vinter här i Luleå också. Här finns en bra sida om ni vill kika på vad det är för temperatur här i Luleå. Denna termometer är placerad här på universitetet. Där finns också möjlighet att se den historiska temperaturen som varit. Vi hade en dipp ner under -20 grader men nu ligger det lite behagligare strax under nollan.

Den senaste veckan har det börjat komma en hel del snö också. Har dock inte blivit av att åka några skidor för min del än.

Jag kommer att åka hem från Luleå till Skara nu den 18:e december. Jag hoppas att jag slipper några inställda flyg eller tåg denna dag, risken är väl ganska stor nu med all snö. Det är ganska smidigt att resa till och från Luleå. Antingen hoppar man på nattåget som går ner till Stockholm och sedan vidare därifrån. Jag har åkt tåg en gång, det går väl ganska smidigt men det tar sin lilla tid.

Jag väljer att flyga ner till Stockholm. Det har aldrig varit några problem för mig, knappt haft en enda försening, även att man flyger runt jul när värdet brukar ställa till med en del kaos. Från Stockholm tar jag tåget mot Göteborg, och det är väl snarare där som eventuella problem brukar uppstår under mina resor. Ibland undrar man lite vad SJ håller på med.

Jag passar väl på att slänga in en bild tagen från min lägenhet också. Så ser det ut nu när jag ska traska ner mot skolan. Då vi har haft vår sista föreläsning nu inför julen har jag bokat mina biljetter så att jag har tre heldagar i Luleå då jag har möjlighet att börja tentaplugga inför tentorna i Januari. Det är aldrig lätt att starta tentaplugget hemma över jul, så det brukar inte bli så mycket gjort under jullovet... Men i år ska jag tillsammans med lite klasskamrater påbörja tentaplugget nu innan vilket förhoppningsvis leder till att jag kan få lite gjort under själva julen också.


Här finns också en länk till en webbkamera inne i Luleå, vet dock inte om den bilden verkligen återspeglar vädret på ett bra sätt. Just nu ser vädret väldigt sunkigt ut på den sidan, när det i själva verket är väldigt fint väder ute. Där kan ni också klicka er vidare till en webbkamera placerad på ormberget, där det finns en skidbacke i lite mindre format samt flera spår om man vill åka längdskidor. (Något jag inte gjort så vet inte riktigt exakt hur bra det är eller hur många spår det finns etc).

//Mikael. Brandingenjör @ LTU

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar