onsdag 5 december 2012

Onsdag 5:e december

Sådär ja, hunnit med lite idag också.
Jag kom precis hem från skolan, och hittade broschyren "om dammen brister"  i brevlådan. Lite trevligt faktiskt, framför allt då vi brandingenjörer behandlar ämnet dammbrott i flera kurser. Som brandingenjör behöver man ju inte jobba med bränder utan kan jobba med säkerhetstänk på många olika plan. En sak kan ju vara att planera för hur man ska hantera ett dammbrott!

Inledde dagen med en föreläsning i kursen fysikalisk kemi. Lagom trött efter det blev det ett lunchmöte med alla programrådsrepresentanter från samhällsbyggnadsinstitutionen (där brandingenjörsutbildningen ingår). Jag representerar min klass tillsammans med en klasskamrat som programrådsrepresentanter. Då har man möjlighet att föra klassens talan när olika kurser samt utbildningen som helhet ska utvecklas.

Efter lunch var det dags för två pass datorlaboration i programmet FDS (Fire Dynamic Simulator). Ett datorprogram där man kan simulera bränder och rökutveckling, samt få fram massor av detaljer så som strålningsvärme, temperaturer etc. Se bild nedan.

Enligt planen skulle dagen ha avslutats med att Brandskyddslaget (en konsultfirma för brandingenjörer) skulle kommit på besök och haft en arbetsmarknadskväll med oss som jag var anmäld till. Den blev dock inställd då de inte kunde ta sig upp till Luleå pga vädret... Mycket tråkigt då jag sett fram emot detta. Var dock med på en företagspresentation med LKAB istället som avslutades med en middag.

En screenshot från dagens simulering, tagen precis när flashover sker i rummet vi simulerar en brand i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar