torsdag 23 maj 2013

Min klass

Jag tror inte att jag närmare har hunnit beskriva min klass tidigare, så tänkte ägna ett inlägg åt det.

Antal elever
Vi är för tillfället 28 personer som går i min klass, och jag pluggar för närvarande tredje året som brandingenjör här på LTU. Elevantalet är också motsvarande för de som nu går i ettan och tvåan, ganska stabilt alltså. Totalt är det nog tre elever som slutat i klassen sedan jag började plugga här hösten 2010. En person pluggade här sedan tidigare och bytte tillbaka till sitt gamla program, en person har bytt program och den tredje flyttade tillbaka till Göteborg för att påbörja ny utbildning där. Det har också tillkommit en person under tidens gång här, som började året efter mig men som redan hade läst in i princip hela första året, se info från ett av mina tidigare inlägg om hur man kan göra det.

Könsfördelning
I min klass är fördelningen ovanligt ojämn, vi är 5 tjejer och 23 killar. De som nu går tvåan har typ 11 tjejer i klassen och i ettan går det nu typ 8 tjejer.

Ålder
Hur gamla är då folk som börjar plugga till brandingenjörer? De yngsta personerna i min klass är födda -91 och började plugga direkt efter gymnasiet och den äldsta är född -79 och började alltså plugga 12 år efter att han slutat gymnasiet. En snabb översikt ger att de flesta, typ hälften, i klassen började plugga direkt efter eller ett år efter gymnasiet. Sedan är det en drös personer som började plugga mellan två till fem år efter gymnasiet. Jag själv jobbade ett år mellan gymnasiet och universitetet, det passade mig ganska bra med en paus och när jag dessutom fick jobbet jag sökte så avvaktade jag ett år med att plugga vidare.

Geografi
Det är väldigt stor spridning på varifrån folk i klassen kommer. En hel del folk kommer så klart här uppifrån, otalt 8 personer om man räknar in orterna Luleå, Skellefteå, Råneå, Kalix och Piteå. 4 personer är från Stockholm och 3 personer från Göteborg med närområde. Övriga personer är det ganska stor spridning på, Gotland, Karlskrona, Gävle, Hudiksvall, Falun etc, ni fattar principen. jag själv kommer ju från Skara och gjorde en ganska lång flytt upp hit till Luleå. Min poäng är i alla fall att vi kommer från hela Sverige. Det var dock inga problem att lära känna folk i klassen, nolleperioden här på LTU är mycket bra och väldigt uppskattad av studenterna, jag har beskrivit den i ett tidigare inlägg.

Fotot nedan är taget på Sandö sommaren efter första året här på LTU. Man spenderar två veckor där som en del i kursen "projektkurs brandteknik" som jag beskrivit mer här.

Klassfoto, Sandö 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar