fredag 17 maj 2013

Examensarbete

Nu börjar det dra ihop sig för att skriva ett examensarbete. Jag har tidigare beskrivit vad ett examensarbete (exjobb) faktiskt är för något.

Jag har hela tiden haft som mål att göra ett exjobb åt ett företag utanför LTU. Det är absolut inget fel med att göra ett exjobb här på LTU, det finns mycket forskning mm som kan vara intressanta exjobb. Jag känner dock att jag vill komma ut från universitetsvärlden och få kontakt med ett företag. Detta för att jag tror att jag kommer att utvecklas mer av det samt att jag kommer att komma i kontakt med väldigt många nya människor.

Jag har länge varit intresserad av att göra ett examensarbete på temat tunnelsäkerhet. Detta är ett område som vi inte läst någonting om under utbildningen så det kan bli mycket lärorikt för mig. Efter att ha varit i kontakt med några konsultbolag som inte hade något bra projekt just nu där det passade att göra ett exjobb kom jag i kontakt med en person från trafikverket här i Luleå. Denna person jobbar mycket i olika tunnelprojekt bland annat med tunnelsäkerhet. Han tyckte att min idé till exjobb lät intressant och kom med en mer specifik idé till en frågeställning att göra ett exjobb kring. Jag hade ett möte med honom på trafikverket tidigare i veckan och det är så gott som bestämt att jag nu har ett exjobb.

Jag har också en handledare här från LTU som har jobbat med tunnlar på olika sätt samt jobbat mycket med säkerhet. Han har också många kontakter på trafikverket.

Det hela är inte 100% spikat och klart än men så snart de sista praktiska detaljerna är klara så har jag ett exjobb. Det kommer att bli en del material som jag ska läsa in under sommaren för att enligt den nuvarande preliminära planen sätta igång med exjobbet direkt efter sommaren.

Att göra ett exjobb åt trafikverket känns väldigt positivt. Det är en stor organisation med många olika människor som jag kan få hjälp av. Det finns också ett stort kontaktnätverk då de har väldigt stora projekt (tunnelprojekt) med många olika inblandade aktörer. Nu hoppas jag bara att de sista detaljerna ska bli klara så vet jag att detta exjobb faktiskt blir bekräftat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar