torsdag 21 mars 2013

Kvällstenta

I morgon är det dags för tenta i kursen Husbyggnadsteknik och brandhållfasthet.

Det blir en kvällstenta då den skrivs mellan 16:00 och 20:00, något jag inte alls gillar. Jag föredrar att skriva en tenta med start 09:00 så att man är pigg och klar i huvudet. Nu kommer jag ju att gå hela dagen i morgon och veta om att det är en tenta på kvällen, vilket kommer att bli lite stressande. Jag kommer antagligen att försöka plugga lite under dagen också, risken är ju att man blir för trött och seg lagom till tentan.

Jaja, jag ska lägga mig tidigt i alla fall och se till att få en god natts sömn, ganska välbehövligt då jag suttit och pluggat idag mellan 08:00 och 19:00. Taktiken så här dagen före tentan har varit att lösa problem som jag sedan tidigare har löst, för att få repetition och på ett strukturerat sätt gå igenom uppgifterna en gång till.

Själva tentan kommer att vara uppdelad på fyra olika delar. Den första delen handlar om byggregler och hur och varför man dimensionerar brandskyddet som man gör för en byggnad. Att plugga in alla detaljer kring byggreglerna är orimligt så vi får ta med oss brandskyddshandboken på tentan. Det är en bok som går igenom hela kapitel fem i boverkets byggregler som handlar om just brand. En typisk tentafråga kan vara när det är tillåtet att använda ett fönster som utrymningsväg, med och utan räddningstjänstens hjälp.

Nästa del på tentan kommer att handla om ventilation. Det kommer nog att blandas teori med lite beräkningar. En teorifråga kan handla om olika lösningar för att hindra brandspridning mellan brandceller via ventilationen, och en räkneuppgift kan vara att beräkna hur mycket brandflöde (alltså hur stora volymer brandgas som bildas från en eld, exempelvis 100 liter per sekund) ett rum tål innan det börjar tryckas in brandgas i tilluftssystemet (den ventil där luften ska komma in i ett rum).

Nästa två delar handlar kort och gott som stål. De två olika delarna är konstruktion vid brand samt dimensionering. Jag gillar verkligen att räkna på detta. Det kan vara att ta reda på om en viss balk eller pelare klarar av brandtemperatur utan att tappa bärförmågan under 30 minuter. Ibland saknas det massa information som t.ex hur varmt det blir av branden. Ett sådant problem kan lösas genom att mer eller mindre vetenskapligt göra ett ingenjörsmässigt antagande (på svenska: gissa) kring en temperatur och sedan utföra alla beräkningar. När man väl får ut sitt svar ser man om man gissat bra eller dåligt och så får man justera sin temperatur och kommer för varje gång komma närmare det rätta svaret. Jag gillar att man får trixa lite för att få till rätt svar)

Tentan är dock bara 4 timmar, något jag inte heller gillar. De flesta tentor är 5 timmar och då har man tid på sig att sitta och fundera och framför allt har man tid på sig att göra om en omfattande uppgift om man råkat göra fel. Det kan nog bli lite stressigt att skriva tentan på bara 4 timmar. Får man problem på del och måste sitta och plöja i brandskyddshandboken utan att komma fram till rätt svar kommer jag nog att bli mycket stressad. Men det är ju också en färdighet, att kunna lösa problem på begränsad tid.

Om man läser vidare till civilingenjör brandteknik får man läsa vidare om konstruktioner vid brand och läsa mer fördjupat kring detta, något som jag blir mer och mer sugen på att göra. Min plan sedan vidare var ju att inte läsa vidare, men nu börjar jag luta åt att göra det i alla fall. Jag har i alla fall fått uppfattningen att man får väldigt efterfrågade kunskaper som civilingenjör här på LTU. Jag har i tidigare inlägg beskrivit lite kring hur det händer ihop med brandingenjör och civilingenjör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar