fredag 15 mars 2013

Årskurs två

Jag har i ett föregående inlägg försökt sammanfatta första årskursen här på brandingenjörsprogrammet i Luleå. Nu var det dags att gå igenom år nr 2.

Även andra året består av 8 kurser, listade nedan. Som ni kan se börjar det nu bli något mer programspecifika kurser än det första året.

I alla fall, de åtta kurser man läser är:

Läsperiod 1     Byggmaterial
                      Riskhantering
Läsperiod 2     Konstruktionsteknik
                      Drivhus 2: Riskhantering
Läsperiod 3     Brandtekniska beräkningar
                      Tillämpad hydraulik
Läsperiod 4     Risk och brandkemi
                      Valfri kurs

Jag gör helt enkelt som så att jag går igenom kurserna i kronologisk ordning och presenterar kortfattat vad varje kurs innebär. Detta blir alltså min egen personliga tolkning av varje kurs, andra personer kanske skulle beskriva kurserna annorlunda.

Byggmaterial: Detta är en kurs med blandad teori och beräkningar. Vi brandingenjörer läser kursen bland annat tillsammans med civilingenjör väg & vatten samt civilingenjör arktitektur. Jag tycker att det är en mycket bra introduktionskurs till olika material och deras egenskaper. Man får föreläsningar om trä, betong och stål. Stålföreläsningen hålls av brandingenjörsprogrammets utbildningesledare, Milan Veljkovic, en mycket duktig professor inom ämnet stål.

Kursen innefattar bland annat ett "projektarbete" där man ska ta fram ett koncept för en vägg, antingen av betong, trä eller stål. Det ska skrivas en rapport och en presentation ska hållas där man tävlar med sin vägg mot andra grupper. Tentan består av både en teoridel och en räknedel. Jag tyckte att denna kurs var väldigt bra att läsa.

Riskhantering: Denna kurs läses alltså parallellt med byggmaterialkursen. Undervisande lärare är Mats Danielsson som totalt undervisar oss i tre kurser. I kursen lär man sig kunskap kring risker och riskhantering i organisationer. Man får också kunskap i hur man kan arbeta förebyggande i högriskorganisationer och får mycket paralleller med verkligheten. Man får också lära sig mycket terminologi som återkommer i utbildningen.

Konstruktionsteknik: Detta är en kurs där det är dags att börja räkna på allvar. man får lära sig hur krafter sprids vidare i ett fackverk, hur man beräknar tvärsnittskrafter och moment mm i balkar. Denna kurs ger en bra bas inför kommande kurser inom bärförmåga vid brand etc. Kursen innehåller en laboration och ett brobygge. Vi fick i uppgift att bygga en bro på ca 4 meter vill jag minnas. Sedan blir det en tävling där bron belastas. Den lättaste konstruktionen som klarar lasten (100 kg tror jag) vinner.

Drivhus 2: Riskhantering: Varför denna kurs heter "drivhus" är högst oklart, jag tror att det är ett gammalt namn som följt med och som borde bytas ut... Detta är hur som helst en trevlig kurs, återigen är det Daniel Olsson från räddningstjänst som undervisar. Huvuddelen av kursen går ut på att man i grupp ska besöka ett äldreboende (när jag läste kursen 2011 var det ett äldreboende i alla fall, det är möjligt att det blir förskolor eller liknande nu för tiden) och titta på brandskyddet vilket man sedan dokumenterar i en rapport. Det blir ingen tenta utan det är rapporten som är betygsgrundande. Vid besöket ska man titta på lokalernas utformning, hur långt det är till utrymningsväg, blockerade nödutgångar, brännbart material i lokaler och korridorer, öppna dörrar i brandcellsgränser etc. Detta är en bra kurs då man får komma bort från skolans lokaler och göra ett platsbesök som inte är lärarlett. Man tittar på de regler som finns i Boverkets byggregler, andra delen, 5:e kapitlet om brandskydd. Vi får också tillgång till studiematerial som i vårt fall handlar om specifikt äldreboende.

Brandtekniska beräkningar: Nu börjar det bli dags att för första gången få "räkna på eld". Undervisande lärare är Ulf Wickström från SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, som flyger upp till LTU för att hålla föreläsningar. Ulf är mycket duktig på området och har bland annat skrivit studielitteraturen som i framtiden kommer att färdigställas som en bok. Vi får beräkna hur värme kan spridas via ledning, konvektion (alltså via luften, blåser det kallt kyls en varm yta t.ex) och strålning (det ni upplever när ni står lite för nära en påskbrasa). Vill man till exempel veta om det finns spridningsrisk att en brand sprids från ett brinnande hus till nästa lär man sig att beräkna det i den här kursen.

Tillämpad hydraulik: Här lär vi oss om hur stadens vattensystem ser ut och fungerar. Bland annat om hur man planerar för stora mängder nederbörd (t.ex kan man anlägga fotbollsplaner så att de ska översvämmas med flit för att samla vatten där istället för att översvämma dagvattensystemet). Vi får också ett studiebesök där vi tittar på en installerad sprinkleranläggning. Vi får också föreläsningar inom sprinkler och får även en inlämningsuppgift där vi ska dimensionera sprinkler i en byggnad. Kursen innehåller en teoridugga och sedan också en räknetenta.

Risk och brandkemi: Den här kursen tycket jag mycket om att läsa. Här lärde vi oss massa coola saker. Vi fick föreläsningar i hur olika farliga ämnen kan skada människor samt hur de kan tränga in i kroppen. En del av kursen handlade om explosioner och explosvia ämnen. Vi fick också föreläsnignar om radioaktivitet och vad olika slags strålning (alfa-, beta- och gammastrålning) är och skillnaden mellan dessa. Vi fick också en rad föreläsningar om vanligt förekommande farliga ämnen som förekommer i vårat samhälle. T.ex ämnen som transporteras med lastbil i trafiken och som används i Svenska industrier. Kursen innehåller flera laborationer, bland annat en där man får förska flamskydda textiler med olika ämnen och sedan testa hur lätt de antänds och brinner.

Valfri kurs: Det är inte riktigt säkert att man vet vad man vill läsa för valfria kurser så här tidigt i utbildningen. Jag och många andra i min klass valde därför att välja en kurs som ingår i utbildningen i tredje året och läsa den som valbar nu istället. Kursen som majoriteten valde är "Samhällets planering". Det innebär att när jag i slutet av trean egentligen ska läsa den kursen istället kan välja en valfri kurs, något som passar mig bättre nu när jag har läst fler kurser och har mer kunskap om vad jag vill jobba med i framtiden. Några personer valde istället att läsa en kurs som jag tror handlade om ledarskap och psykologi, något som är värdefullt exempelvis om man vill jobba inom räddningstjänst där man kanske får en roll som ledare.

Poängen är i alla fall att man får välja fritt att läsa något som man är intresserad av eller tror sig ha mer nytta av i framtiden. Det har lagts som förslag att kursen "Samhällets planering" ska flyttas till andra årskursen och att denna valfria kurs ska flyttas till slutet av tredje årskursen istället.


Detta blev ett ganska långt inlägg, men det är trevligt att kunna presentera lite kring vad vi gör på brandingenjörsprogrammet för er som är intresserade av att plugga här på LTU. Det är ju ganska svårt som ny student att få en överblick av utbildningen bara genom att läsa namnen på kurserna, det kan ju vara lite svårt att veta vad det är faktiskt är man läser för något.

Det är så klart massa olika kursmoment och innehåll i kurser som jag kanske har glömt bort eller utelämnat här, detta är ju bara en liten sammanfattning av ett helt läsår, det är svårt att få med allt, men jag tror att det väsentliga är med i alla fall.

Bli nu heller inte rädda om ni tycker att det låter svårt eller komplicerat. Man får en mycket bra grund av första årskursen och man kommer snabbt in i beräkningar och man blir snabbt van med att läsa studielitteratur även på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar