tisdag 22 januari 2013

Matlagning

Idag är det matlagning som gäller. Jag har inga som helst matlådor kvar i frysen efter allt tentaplugg och idag har vi inga lektioner så jag ska iväg och storhandla nu och fixa matlådor som jag kan ta med mig till skolan framöver. Det finns bra bussförbindelser så att storhandla utan bil etc är inga som helst problem.

Igår hade vi två lektioner i kursen husbyggnadsteknik och brandhållfasthet. Det var två ingenjörer som höll i undervisningen i går. En brandingenjör och en byggingenjör från WSP. Fokus igår låg på att gå igenom brandingenjörens roll i ett större projekt samt att gå igenom BRR, boverkets byggregler. Det var en ganska skön start på läsperioden då jag redan visste mycket av det som de gick igenom samt att jag redan har läst igenom större delar av kursboken Brandskyddshandboken - en handbok för projektering av brandskydd i byggnader. Den får vi köpa själva vilket kostar 950:- plus moms och frakt... Som tur är jobbar BRINN med att få ner priserna på viss kurslitteratur, bland annat den här boken. Priset jag fick betala för den var 520 kr, en väldigt bra deal. Och dessutom en väldigt bra bok, författarna går igenom hela BBR och förklarar och ger exempel på vad som menas.

Kursinnehållet verkar mycket spännande med externa föreläsare inom brandgasventilation etc. Detta verkar vara en kurs som är väl anpassad för arbetslivet, framför allt för mig som vill jobba på konsultfirma.

Denna kurs är också en typ av påbyggnad på kursen drivhus 2 som vi läste i årskurs 2. I den kursen gjorde vi ett studiebesök på ett äldreboende i stan och utvärderade brandskyddet utifrån boverkets byggregler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar