lördag 19 januari 2013

Slut på läsperioden

Äntligen var det slut på den gångna läsperioden. Efter många koppar kaffe och långa dagar är de två tentorna äntligen avklarade. Branddynamik 2-tentan skrev vi i onsdags och fysikalisk kemi igår, fredag.

Branddynamiken hade jag pluggat minst på, detta då jag hade mycket kunskap från branddynamik 1, som vi läste förra läsperioden. Förkunskaperna därifrån underlättade helt klart denna kursen. Tentan var något svårare än vad jag hade väntat mig. Jag hade väntat mig att räknedelen och problemlösning skulle vara större än vad den var, istället var det lite mer teori med i tentan. Det känns dock som att jag klarade tentan relativt bra och jag borde absolut ha klarat den. Tentan var på 5 timmar och jag gick väl efter ca 4 timmar.

Fysikalisk kemi var väl precis som väntat. Tentan pågick i 6 timmar och totalt var det 6 uppgifter som skulle lösas. Jag gick efter ca 5,5 timmar. Typuppgifterna motsvarade vad jag hade förväntat mig men tentan var lite klurigare än vad jag trodde. Jag fick verkligen sitta och fundera på vissa uppgifter innan jag lyckades komma på en bra metod.

Efter tentan igår var vi tre personer från klassen som åkte in till stan och käkade sushi och såg premiären av Django unchained, ett ganska bra avslut på en 16 dagar lång period av ganska intensivt plugg. Klassen brukar ha som tradition att träffas på en pizzeria nära universitetet och käka lite och dricka öl tillsammans, rätt gött att slappna av lite efter att ha skrivit klart tentorna.

Nu blir det två dagar ledigt innan det är dags att ta tag i de två nya kurserna som ska läsas. Eventuellt kanske jag ska läsa en extrakurs också. Det är nämligen en kurs som har funnits att välja till som valbar och den ska nu ingå i programmet från och med nästa år, så jag är lite sugen på att välja till den som extra nu. Jag får beskriva den lite närmare när jag vet mer vad den handlar om.

Mina kommande två kurser är i alla fall husbyggnadsteknik och brandhållfasthet samt juridik. Jag får återkomma med vad jag tycker om dem efter att vi har haft våra kursintroduktioner i veckan som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar