tisdag 27 november 2012

Bloggstart


Och då var denna ”brandingenjörsblogg” startad genom ett samarbete mellan mig som student och LTU, Luleå tekniska universitet.

Jag som skriver denna blogg heter Mikael och jag är student på Luleå tekniska universitet. Jag går just nu tredje året på den 3,5 år långa utbildningen brandingenjör här på LTU. Utbildningen finns bara på två platser i Sverige, här på LTU samt i Lund på LTH. Brandingenjörsutbildningen består av 210 högskolepoäng och när man är klar har man läst 26 kurser plus att man har gjort ett examensarbete vilket omfattar 15 högskolepoäng.

Det finns också möjlighet att läsa vidare med en påbyggnadsutbildning på ytterligare 1,5 år, Civilingenjör Brandteknik, 90 högskolepoäng. För att bli antagen till denna vidareutbildning krävs det att man har en brandingenjörsexamen.

Syftet med bloggen är att du som blivande student ska få en inblick i vad det innebär att plugga till brandingenjör, vad det innebär att plugga på LTU samt lite om hur arbetslivet ser ut.

Om du har några frågor eller något du vill att jag ska skriva om här på bloggen så går det utmärkt att antingen kommentera ett inlägg alternativt maila mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar