måndag 8 juli 2013

Statistik för arbetsmarknaden som brandingenjör

Jag hittade idag lite fakta hos Saco angående brandingenjörer.

Bland annat kan man läsa att bruttolönen för relativt nyutexaminerade brandingenjörer (som tagit examen mellan åren 2008 - 2012) ligger inom spannet 32 - 39000 SEK med en median på 34000. I takt med att arbetslivserfarenheten ökar så ökar också lönen, har man 15 - 20 års erfarenhet ligger spannet istället på mellan 41 - 55000 med en median på 45000 kr.

Man påstår också att arbetsmarknaden för nyutexaminerade är i balans, alltså att det finns lika mycket jobb som det finns nyblivna brandingenjörer. Jag håller inte riktigt med på den här punkten, jag upplever idag att det fortfarande finns fler jobb än vad det finns nyblivna brandingenjörer. Ett exempel på detta är en person som gick året över mig och som vid examen hösten 2012 sökte 7 olika jobb och fick jobberbjudande från alla 7. Jag själv har också fått känslan av att det finns brist på utbildade brandingenjörer då jag varit i kontakt med arbetsmarknaden.

Angående erfarna brandingenjörer säger Saco att det finns fler jobb än vad det finns brandingenjörer. Det finns alltså en brist på arbetsmarknaden.

Sacos prognos för framtiden är att det kommer att inträffa en balans på arbetsmarknaden år 2017. Jag själv tror inte att man ska fixera sig för mycket på just det angivna årtalet, jag tror inte att det är möjligt att försöka förutspå när en balans kommer att infinna sig på marknaden.

Precis som Saco påpekar har antalet utbildade ingenjörer ökat i och med att utbildningen startade i Luleå 2006. På sikt kommer detta antagligen leda till att marknaden blir mättad, även om jag tror att det är väldigt svårt att förutse när.

Även om den totala arbetsmarknaden för brandingenjörer är relativ liten är det svårt att få en överblick över hur många tjänster som finns lediga idag och hur mycket olika företag förväntar sig anställa de kommande åren. De prognoser som gör är alltså inget annat än prognoser, det är svårt att göra en verklig uppskattning över läget.

Jag vill också passa på att poängtera styrkan för en brandingenjör. Även om det är lätt att tro att man blir väldigt nischad (vilket man på ett sätt blir) så har man fortfarande en mycket stor bredd på sin utbildning och man kan jobba i princip vart som helst när man är klar.

Brandingenjörer behövs inom räddningstjänst (förebyggande tillsyn, brandorsaksutredare, operativ räddningsledare mm), konsult (brandskyddsdokumentation för nybyggnad mm), länsstyrelse och landsting (planera för risker i samhälle, sjukvård, transport, evakuering, dammbrott mm), stora företag (säkerhetschef, organisatorisk säkerhet, tillsyn mm), försäkringsbolag (värdera risker hos industri och hyreshus mm, utreda brandorsak), oljeindustrin (planera säkerhet, utveckla säkerhetstänk). Vad jag här vill poängtera är att säkerhet idag genomsyrar alla organisationer och företag och genom att kanske komplettera brandingenjörsutbildningen med några extra kurser öppnas helt nya möjligheter.

Tänk bara på en sådan sak som att på stora återvinningsstationer ska olika kemikalier förvaras och det behövs då en person som förstår egenskaperna och riskerna med de olika kemikalierna för att se till att två ämnen som tillsammans utgör en risk inte lagras bredvid varandra.

Min poäng är att när de "traditionella" branscherna för en brandingenjör börjat bli mättade kan man söka sig till massor av andra arbetsplatser. Genom att marknadsföra sin bredd på kunskap och vilja att utvecklas finns det enligt mig möjlighet att få jobb i princip inom vilket företag som helst som brandingenjör.

Man bör ha i åtanke att det examineras fler brandingenjörer idag än vad det har gjorts tidigare och att situationen därmed kan förändras i snabbare takt på arbetsmarknaden. Saco tror att arbetsmarknaden blir mättad kring år 2017 men jag är ändå övertygad om att brandingenjörsutbildningen idag är en av de utbildningar som ger den bästa möjligheten inför steget ut i arbetslivet. Om jag själv hade valt utbildning idag hade jag fortfarande valt brandingenjör i första hand, i Luleå såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar