söndag 7 juli 2013

Jobba oljerigg.

Jag vet att det är många som pratar om att plugga till brandingenjör för att sedan söka sig till oljeindustrin och då främst att jobba på oljeplattform i Norge. Det finns helt klart en möjlighet till detta vilket jag tänkte ta upp i det här blogginlägget.

Jag har aldrig haft som primär plan att det var till just oljeindustrin jag ville söka mig, men så av en tillfällighet fick jag se att det anordnades en företagskväll här på LTU där det norska företaget Oceaneering skulle komma på besök. Jag och en klasskamrat gick dit för att lyssna på vad de arbetade med. Företagets verksamhet visade sig vara mycket omfattande med allt från samarbete med NASA där de utvecklar komponenter mm till rymdresor till att jobba med undervattensreparationer och undervattensrobotar. En av huvudområdena är dock arbete med oljeriggar.

Han som höll i presentationen pratade dock inte så mycket om själva säkerhetsarbetet utan riktade mer in sig på hur man håller koll på alla olika komponenter på en oljerigg och hur man kan utveckla system för att sköta det hela. Han själv hade studerat industriell ekonomi här på LTU.

På middagen som var direkt efter företagskvällen pratade jag med honom och sade att jag pluggade till brandingenjör och absolut kunde tänka mig att jobba inom just denna industri. Detta resulterade i att jag mötte honom dagen efter då han höll en intervju med mig. Det hela gick mycket bra och jag gick vidare till ytterligare en intervju med personalchefen från Stavanger via Skype. Han berättade mer om själva säkerhetsarbetet och hur de utvecklar brandskydd för arbetskläder mm.

Efter detta kallades jag till det tredje och sista steget inför en faktisk anställning, de ville att jag skulle komma på intervju till deras kontor i Norge. Trots att jag var positivt inställd till detta jobb och gärna kunde tänka mig att flytta till Norge för att arbeta valde jag dock att avböja då jag samtidigt fick ett jobberbjudande i Sverige som passade mig bättre.

Detta är den kontakt som jag har haft med just oljeindustrin och branschen verkar helt klart spännande. Personerna som jag kom i kontakt med var mycket positiva till min utbildning och det finns helt klart möjlighet att gå in i oljeindustrin via utbildningen till brandingenjör.

Jag hittade idag en mycket intressant blogg som skrivs av en svensk som jobbar på oljeplattform. Personen som skriver bloggen beskriver den som "Svenska bloggen om livet som oljearbetare". Om ni läser igenom de inlägg som skrivits på den bloggen så kan ni se att det finns många inlägg som handlar om just risk och säkerhet, i synnerhet brandsäkerhet. Ett tips kan ju vara att ta kontakt med skribenten på den bloggen för att få veta lite om hur efterfrågan ser ut och om de söker brandingenjörer. Jag har lagt till bloggen i min blogglista.

En annan intressant poäng att notera av detta blogginlägg är att det finns en efterfrågan på brandingenjörer. Jag kom ganska långt i processen till en anställning på Oceaneering då jag sökte i april, och jag beräknar att bli klar med examen till nyår.

2 kommentarer:

  1. Hej micke!
    Riktigt intressant läsning!
    Har lite frågor till dig men tar det gärna privat, du skulle väl kunna dra ett mail med enbart ett "hej" så jsg har din mail och kan ställa mina frågor.
    Fredrik_bente@hotmail.com
    Mvh Fredrik Bente.

    SvaraRadera
  2. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera