tisdag 9 juli 2013

Statistik för antalet sökande till brandingenjörsutbildningen

Jag satt och kikade lite på VHS där jag såg att antalet förstahandssökande till utbildningen i Luleå i år är 73 personer, en minskning med 4 personer (eller 5,2%) jämfört med förra året. Motsvarande siffra för Lund är 187 förstahandssökande i år, en minskning med 59 personer (eller 24%) jämfört med förra året.

Dessa siffror säger dock inte så mycket utan det är nog mer lämpligt att presentera mer historik för att få en bättre överblick över utvecklingen för antalet förstahandssökande till brandingenjörer.

Till att börja med har jag sammanställt en tabell med statistik för brandingenjörsutbildningen i Luleå respektive Lund. Jag har tittat dels på antalet sökande i första hand respektive antalet totalt sökande. Tabellen ser då ut på följande sätt:

Figur 1. Tabell med statistik för antalet sökande till brandingenjörsprogrammet.
Värt att notera är att obehöriga som sökt finns med i denna statistik, jag har inte försökt hitta motsvarande siffror där obehöriga är bortplockade ur statistiken. Två saker som är värt att nämna som "kuriosa" är dels övergången till systemet med dagens högskolepoäng som introducerades år 2007 med vilket brandingenjörsutbildningen omfattar 210 högskolepoäng. Tidigare bestod utbildningen av 140 poäng med dåvarande system. En annan sak är att brandingenjörsutbildningen fanns i Luleå även före år 2006 men då gick under namnet "arena risk och säkerhet", vilket man märker om man söker på VHS.se.

Hur som helst, för att få en bättre överblick över antalet sökande är det smidigare med en graf, denna presenteras nedan:

Figur 2. Graf som sammanställer siffrorna från tabellen i figur 1.
Jag tror inte att det går att dra några direkta slutsatser av denna graf, utan syftet är mer att kunna titta på hur det har sett ut rent historiskt för intressets skull. Man kan i alla fall se att det totala antalet sökande i Lund nu är nere på de nivåer som gällde före krisen år 2008 som ju resulterade i att fler utbildade sig rent generellt i Sverige. År 2009 var rekord för båda lärosätena i antalet totalt sökande med Luleås 542 och Lunds 900.

Då är frågan, hur stor andel av alla förstahandssökande och totalt antal sökande är det som söker till Luleå? Jag har dividerat siffrorna för Luleå med summan av alla sökande i varje kategori. Resultatet presenteras i figur 3 nedan.

Figur 3. Luleås andel av alla sökande.


Den absoluta toppen, både i andel av de totala antalet sökande och för förstahandssökande inträffade just det första året. En mindre topp inträffade år 2009 och även år 2013 ser ut att bilda en topp alternativt klättringen mot en högre topp, framför allt andelen av förstahandsansökningarna. Detta beror snarare på en minskning i Lund än en ökning i Luleå, vad detta kommer sig vet jag inte.

Varför toppen var så stor just 2006 vet jag inte. När jag sökte första gången (och blev antagen) år 2009 pratades det på internet om de olika "barnsjukdomar" som utbildningen i Luleå eventuellt hade. Med detta menas att det naturligt finns problem som uppstår i början då man inte har rutinen eller erfarenheten av att utbilda brandingenjörer. Detta ledde till en mentalitet av att det är säkrare att plugga i Lund tills man i Luleå har löst de eventuella problem som uppstått i och med starten av en ny utbildning. Kanske är ökningen för Luleå 2013 ett tecken på att folk nu har en ökad tillit på kvalitén av utbildningen i Luleå? Jag kan så klart inte dra några direkta slutsatser men det är roligt att spekulera lite kring olika fenomen i alla fall.

Vad kan man då säga om kvalitén på utbildningen i Luleå? Jag sökte igen år 2010 då jag blev antagen och beslutade mig för att börja plugga. Hur utbildningen här uppe såg ut innan 2010 vet jag alltså ingenting om. Vad jag vet är att mycket har hänt under mina 3 år på LTU. Kurser har utvecklats och ibland försvunnit och nya kurser har introducerats. Varje förändring har i mina ögon varit en förbättring av programmet som helhet, det betyder dock inte att det var dåligt innan. Det har också anställts nya lärare och doktorander som nu har en stor del i utbildningen.

Jag kan inte leverera någon fakta kring det hela, men min uppfattning är att brandingenjörsutbildningen kan ha dragits med några mindre "barnsjukdomar" de första åren, men jag upplever att utbildningen idag fungerar bra och framför allt håller en hög kvalité. Jag är mycket glad att jag sökte till just Luleå i första hand och jag skulle göra precis samma val idag. Till saken hör att jag med mina betyg hade blivit antagen i Lund också, dit jag sökte i andrahand. Det som utmärker utbildningen här på LTU är framför allt den konstruktion vi läser. Vi har väldigt duktiga föreläsare med mycket kompetens på området stål och konstruktion.

Anledningen till att utbildningen startade här i Luleå tror jag beror på följande:
  • Det fanns i grunden en brist på brandingenjörer i Sverige, något som befogade att utbildningen startade på ett lärosäte till.
  • Det fanns en extra stor brist på brandingenjörer bland industrierna i Norrbotten, något som stärkte beslutet att starta utbildningen just här.
  • Det fanns en brist på ingenjörer med kompetens kring problemlösning på området dimensionering av balkar, pelare mm för att rent analytiskt kunna dimensionera ett bärverk som uppfyller kraven i boverkets byggregler. Kompetens på detta område fanns redan på LTU.


Ovanstående stycke är alltså min egen uppfattning och hypotes, alltså inte någon bekräftad fakta.

Källa till mina siffror: Universitets- och högskolerådet. (www.vhs.se)

3 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och uppriktig privatlångivare som godkände mitt lån till mig bara inom några timmar efter så många misslyckade försök att få ett lån, jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig en lån med 2% ränta, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån E-post: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  2. behöver du ett lån? personliga lån? Företagslån? Jullån? Bolån? Jordbruks- och projektfinansiering? Vi tillhandahåller alla typer av lån med 2% ränta! kontakt e-post; (richardcosmos5@gmail.com)

    Jullån

    SvaraRadera

  3. Jag skulle vilja rekommendera till alla en trovärdig och ärlig privat långivare som godkände mitt lån inom några timmar efter så många misslyckade låneförsök. Jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig ett lån till 2% ränta, kontakta dem nu om du behöver ett akut lån. E-post: dakany.endre@gmail.com

    SvaraRadera